Rengörning av förgasare, 2-takt 49cc

I den här guiden ska vi gå igenom förgasaren på följande modeller ATV Worker, Scorpio, Warrior samt Dirtbike Powerfly 

Vi kommer arbeta med små delar så det är bra att ha en ren och tydlig yta arbeta på

Det vi behöver är

  • Stjärnskruvmejsel i storlek Ph2,
  • En liten bit slang ca 15cm och 8mm i diameter alternativt slangen från tanken,
  • En 7mm blocknyckel alternativt en liten skiftnyckel,
  • Breakclean alternativt tryckluft,
  • Smörjmedel typ 5-56, WD-40,
  • Ett avtappningskärl
  • Rena trasor 

 

För synlighets skull har vi monterat ur förgasaren men det är lika enkelt att göra när förgasaren sitter på fordonet,

Steg 1:

Töm tanken på bensin.

Steg 2:

Ställ fordonet på ett sådant sätt att förgasaren är lätt åtkomlig. För ATV-fordon kan du ställa den på bakhjulen, medan tvåhjulingar kan läggas på sidan på ett bord.

Steg 3:

Lossa skruvarna till flottörhuset (skruvarna inom ringarna).

 

Steg 4:

När locket är avlägsnat ser vi flottören. På denna modell sitter flottören löst, så var försiktig så att du inte tappar den när du tar bort locket.

Steg 5:

Observera smutsen på flottören på bilden. Detta kan orsaka problem med motorns prestanda. Flottören behöver rengöras.

Steg 6:

I den lilla ringen ser vi flottörventilen, vilken reglerar bränslemängden som förgasaren behöver för att fungera korrekt.

Steg 7:

När du har kommit så här långt kan du antingen fortsätta arbetet med fordonet på stödet eller sätta det tillbaka på sina fyra hjul.

 

Steg 8:

Vid sidan av förgasaren observerar vi att flottörventilen faller ner av sin egen vikt. Detta är en viktig observation! Om din ventil faller ner som på bilden kan du fortsätta till steget om huvudmunstycket.

Steg 9:

Om din ventil inte faller ner betyder det att ventilen har fastnat, vilket hindrar förgasaren från att få korrekt mängd bensin.

 

Steg 10:

För att åtgärda detta tar vi bort hållaren och ventilen från förgasaren. Om ventilen sitter fast måste du applicera lite smörjmedel med lösningsmedel, till exempel 55-6, WD-40, eller PTFE-baserat smörjmedel, och låta det verka en stund. Det är viktigt att inga smuts eller skador finns på delarna i ringarna.

Steg 11:

Rengör delarna med breakclean eller använd tryckluft.

Steg 12:

Montera sedan ihop delarna igen och utför testet från steget ovanför.

 

Steg 13:

Om förgasaren sitter på fordonet måste du ta bort munstycket från förgasaren. Detta görs med en liten skiftnyckel eller en blocknyckel på 7 mm.

Steg 14:

När munstycket är avlägsnat kan du titta rakt ner i huvudmunstycket med hjälp av en ficklampa för att kontrollera att inget har fastnat i kanalen.

Steg 15:

Observera att huvudmunstycket på bilden är rent och snyggt.

Steg 16:

Efter dessa steg skruvar vi ihop förgasaren igen och ställer fordonet antingen på sitt stöd eller på sina fyra hjul.

 

Steg 17:

För rengöring av bränslekranen kan det vara enklare att låta den sitta kvar på förgasaren. Innan du börjar är det ett bra tips att blåsa igenom kranen med hjälp av en slang. Om det är helt stopp kan du prova att skruva på kranen 90 grader och försök igen. Om det fortfarande är stopp kan det vara så att det finns smuts i kranen. Observera att förgasaren måste vara tömd på bensin annars kan flottörventilen stoppa flödet.

 

Steg 18:

När bränslekranen är demonterad bör du använda en ficklampa för att kontrollera hålen och se till att inget sitter fast i kanalerna.

Steg 19:

Använd en synål från både ovanifrån och nedifrån på kranen, och kontrollera att synålen syns genom båda hålen på sidan där gummipackningen sitter.

Steg 20:

När all smuts är borttagen kan du montera ihop bränslekranen igen. Var noga med att placera fjäderbrickan korrekt så att den ligger i spåret, annars kan kranen läcka. Steg 21: För att säkerställa funktionen, prova att blåsa igenom kranen.

 

 

Nu är vi klara med de mest kritiska delarna i förgasaren. 

Tack för visat intresse Kundservice Motorsweden.