Tips inför ditt mopedköp

Moped Klass 1

...Eu-moped är ett samlingsnamn på fordon på 2, 3 eller 4 hjul som är konstruerade för en hastighet av högst 45km/h. En Klass 1 Elmoped får ha en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt.

I Sverige är en moped klass 1 samma sak som en EU-moped. En moped klass 1 får köras högst 45km/h och får ej framföras på motortrafikled eller motorväg.

För att få köra en klass 1 moped behöver du vara minst 15 år och ha något av följande körkort - AM, A, B, Traktorkort (det senare måste vara utfärdat före 1 oktober 2009). Du kan börja övningsköra inför mopedkortet från och med 14 år och 9 månader.

Moped klass 1 ska vara registrerad och ha registreringsskylt monterad baktill samt vara minst trafikförsäkrad för att få framföras på allmän väg. Moped klass 1 får ej framföras på cykelbanor eller trottoarer.

Registreringsskylt

I samband med att du köper en eu-moped av oss så sköter vi beställningen av registreringsskylt samt registreringsbevis. Då detta beställs från en tredje part (transportstyrelsen) så råder vi inte över eventuell leveranstid. Dock vet vi av erfarenhet att under perfekta förhållanden så levereras ”regskylten” samtidigt som moppen.

Moped klass 2

...Klass 2 moped är ett samlingsnamn för motorfordon på fyra, tre eller två hjul som är konstruerad för en högsta hastighet på 25km/h och en högsta motoreffekt på 1kW.

En klass 2 moppe behöver inte registreras och ska framföras på cykelbanor. Trafikreglerna kan är samma som för cykel. Har cykelbanan en tilläggsskylt under vägmärket med ”Ej moped” så gäller det framför andra regler.

Den 1 januari 2016 tillkom en ny typ av moped klass II. Den nya modellen ska vara utrustad med trampor och en hjälpmotor av högst 1 000 watt i effekt. Likt elcykel ger den endast ett krafttillskott upp till och med en hastighet av 25km i timmen. Likt övriga mopeder är det hjälmtvång (se nedan), dock räcker det med cykelhjälm för denna typ av moped.

Äldre mopeder med ett typintyg utfärdat före 17 juni 2003 går under moped klass 2, dessa är samma som förr kallades 30-moppe.

Trafikregler för Moped & Elmoped

Trafikregler Moped Klass 1

  • Godkänd hjälm som är E eller SIS-märkt – Samtliga hjälmar på motorsweden är godkända enligt detta.
  • Hjälmen ska vara ordentligt fastspänd under hakan så att det inte finns risk att den åker av vid en krock eller att du ramlar med mopeden.
  • Mopeden får inte framföras på motorväg eller motortrafikled
  • Kör mopdeden i vägrenen om det finns tillgängligt.
  • Är mopeden är godkänd för passagerare så är det tillåtet att skjutsa (detta framgår i manual och teknisk spec)
  • Du får inte köra din moped klass 1 på vägar ämnade för cykel såsom cykelfält och cykelbanor.
  • Du får inte framföra din moped i ”bussfilen”.
  • Parkera din moped bilparkeringen. Mopeden får inte parkeras i cykelställ eller på gång/cykelbanor.

Trafikregler Moped Klass 2 

  • Godkänd hjälm som är E eller SIS-märkt – Samtliga hjälmar på motorsweden är godkända enligt detta.
  • Hjälmen ska vara ordentligt fastspänd under hakan så att det inte finns risk att den åker av vid en krock eller att du ramlar med mopeden.
  • Mopeden får inte framföras på motorväg eller motortrafikled
  • Kör mopdeden i vägrenen om det finns tillgängligt.
  • Är mopeden är godkänd för passagerare så är det tillåtet att skjutsa (detta framgår i manual och teknisk spec)
  • Du ska framföra din moped på cykelbanor om det är tillgängligt
  • Det är tillåtet att framföra fordonet i den så kallade ”bussfilen” så länge den ligger i höger körfält.
  • Parkering sker på samma sätt som med cykel och det är tillåtet att parkera i cykelställ
Självklart är det även förbjudet att köra moped under påverkan av alkohol eller narkotika.

Motormodell

Förr var i stort sett alla 2-takts mopeder. I dagsläget så är majoriteten 4-takt´s mopeder. Skillnaden mellan de två motorerna är främst ljud och utsläpp, där 4-taktaren är den tysta och mer miljövänliga av de två. Det skiljer sig även i lukt på de olika motorerna och för vissa framkallar det nostalgiska minnen från en svunnen tid.

Årsskiftet 2017/2018 kom det en ny hårdare miljöklass kallad Euro 4 som i korta drag innebär ännu mindre utsläpp. Alla mopeder vi säljer är uppdaterade och i viss mån ombyggda från start för att klara dessa hårda miljökrav så det är inte något du behöver tänka på att kolla. Äldre mopeder som inte uppfyller euro4-kraven får fortfarande köras men de får inte byggas några nya.

Elmotorn har tagit sig allt längre in i svenskens hjärta och är numera en självklarhet för många. Priserna på en elmoped har även dom börjat anpassa sig och det skiljer inte längre lika mycket mellan en vanlig moped och en elmoped.

Motorsweden.se har alla mopedklasser & motormodeller och vi är ständigt på jakt efter det senaste.

Varför moppe istället för bil eller cykel?

Det är en frihet. Vare sig du precis har fyllt 15 och ska köpa din första moped eller om du letar efter ett billigare alternativ i din pendling till jobb så är det en frihet att äga en moped. Att det dessutom är billigare att köra en moped än en bil när bensinpriset når nya höjder hela tiden är ytterligare en anledning. Väljer du dessutom en elmoped från Viarelli så har du en kostnad på en bra bit under kronan per mil.

Vare sig om du har körkort för moped eller om du ska ta det så är kostnaden för körkortet långt under vad det kostar för bil. Istället för att stå i bilkö i stan kan du komma först i kön utan större ansträngning med en moped. Tester visar att körtiden och pendlingen för en person i storstadstrafiken kan minska med upp till så mycket som 75%. Är inte detta ett skäl för att byta ut bilen mot en moped i vardagspendlingen så vet vi inte.

Vad ska jag välja för moped eller elmoped?

Det beror helt på vad du ska ha den till. Vi har ett stort utbud av mopeder av alla dess slag.

Bor du i stan så kanske det blir smidigare med en lite mindre moped som är lätt att framföra och som inte är svår att hitta parkering till. Är det ett lite sportigare utseende som ska glänsa på skolgården du är ute efter? Eller rent av en mer retroinspirerad? Viarelli har med sitt stora utbud och sortiment något för de flesta plånböcker.

Är miljön viktigt för dig? Då är det absolut en elmoped du ska ha. Du tar dig ljudlöst fram till din destination och kan med gott samvete fylla tanken för ca 2kr. Många av våra elmopeder har dessutom ett portabelt litiumbatteri så att du hela tiden kan ha en fulladdad elmoped till hands. Då många av städerna runt om i Sverige idag har en maxhastighet på 40km/h så är en moped ett allt större alternativ till vardagspendlingen om du frågar oss. Vårt stora utbud av mopeder gör att vi har något för de flesta smaker.

Är det lite mer crossvariant du är ute efter? Vi har sedan några år tillbaka tagit fram & salufört ett flertal varianter och utökat vårt sortiment av varumärken som likt sina namn tar dig fram även på de mest ojämna underlagen.

Hållbarhet

Som med allt annat som vi konsumerar så är underhåll A och O. En väl underhållen moped kan hålla flera år längre än en som är dåligt behandlad. De garantier vi ger i samband med ett köp på motorsweden.se är beroende av att service är gjord. Självklart är även andrahandspriset beroende på hur väl underhållen din moped är.

Försäkra din moped

För att framföra en moped i Sverige så krävs det minst en trafikförsäkring. Priserna och bestämmelserna varierar kraftigt mellan olika försäkringsbolag. Prissättningen varierar även var i landet du bor med anledning av stöldrisk osv.

Vi har ett samarbete med Varsam försäkring vilket gör att du får det absolut bästa priset på din nästa mopedförsäkring. Kolla här och se vad det skulle kosta att försäkra din nya moped.

Kör säkert – Tips och Råd

Tänk på dina medtrafikanter, blinka i god tid och anpassa hastigheten efter underlag och lokala bestämmelser. Sänk hastigheten vid kurvtagningar då grus kan samlas och göra att du tappar fästet med mopeden. Du är liten i jämförelse med en bil och relativt oskyddad om du jämför så var uppmärksam!
Håll koll på trafikregler och vad som gäller för just din moped (klass 1 eller 2).
Döda vinkeln finns även på mopeder så förutom att ha koll i sidospeglar så bör man även kolla över axeln vid filbyte eller när man ska svänga.
Innan avfärd rekommenderas att man gör en genomgång av mopeden, där man kollar så att alla lampor (blinker, hel/halvljus, bakljus & bromsljus) fungerar, däcktrycket är godkänt (ca 2,2bar fram & bak), tutan fungerar samt att gas och framförallt broms fungerar korrekt.
Vintertid kan vara varierande beroende på var i Sverige du bor. Vi har därför dubbdäck till din moped så att du säkert kan ta dig fram även vintertid.

 

Hoppas att du fått svar på dina frågor och att det blivit lite enklare för dig att bestämma vilken moped som passar dig.